Tampereen Seudun Savolaiset ry vaalii savolaisia perinteitä Tampereen seudulla. Yhdistykseen kuuluu juuriltaan savolaisia ja savolaismielisiä henkilöitä.

Yhdistyksen synty

Tampereen Seudun Savolaiset on saanut alkunsa 70-luvun puolivälissä Tampereelle muuttaneiden vieremäläisten kaverusten kokoonnuttua yhteen, jolloin he huomasivat, että kotiseudun kaipuu oli kaikilla kova. Aloitteen yhdistyksen perustamisesta teki Topias Karppinen. Puskaradio toimi nopeasti ja pian yhdistyksessä oli yli sata henkilöä.

Toimintaa

Alkuvuosina retkeiltiin paljon ja pelattiin lentopalloa. 80- ja 90-lukujen taitteessa pidettiin kolmena vuonna savolaisuuteen keskittyviä luentoiltoja Tampereen pääkirjasto Metsossa. Matkoja on vuosien mittaan tehty ulkomaita myöten. Jokavuotiseksi perinnetapahtumaksi päätettiin heti alussa letturieha, jossa paistetaan savolaisia muurinpohjalettuja. Viime vuosina tapahtuman rinnalle on tullut perinneruokatapahtuma, jossa valmistetaan savolaisia ruokia ja herkutellaan niillä valmistuksen jälkeen. Tapahtumien merkeissä savolaiset tapaavat toisiaan muutaman kerran vuodessa.

Yhdistyksen 40-vuotisjuhlat 2015. Kuva Harri Joki.